ini saya-

In the name of Allah,

saya persembahkan contengan saya. ini contengan, bukan lukisan.

ini tentang saya dan kehidupan.
coret-coret sebuah perjalanan mengenal Tuhan.

ArRahim melihat saya yang menulis, dan anda yang membaca, haa..jangan berani nak buat ikut suka.

hijrah itu superb. tapi sy lambat. tolong saya, bagi tazkirah. orang kata, tolong-menolong amalan mulia.

Semoga nasrullah mengiringi sebuah perjalanan usaha atas iman. usaha anda. usaha saya. usaha kita. dan usaha mereka.

usaha yang tulus mampu tembus hingga ke alam luar kalkulus._32492says

iman is like an airplane. the higher you go up. the smaller things on earth look_imam safi khan says


berjalan. kadang senget. berlari. kadang terjatuh. biar. Allah tahu. daku yakin.

Lilypie Kids Birthday tickers

Jan 12, 2011

ALLAH tahu, kita TAK tahu~



Dengan namaNYA yang maha sempurna..
assalmmualaikum_

Tulisan ni peringatn utk saya n utk smua. mata saya lebih dekat dgn jari-jemari yg sedang mnaip. jd, tentulah peringtn ni dutujukn khasnya buat diri saya n amnya utk mata-mata lain yg sedang mmbaca hasil pergerakan jari-jari saya ats keyboard.

Peperiksaan semester 4..PNGS:x.xx.maknanya PNGK x.xx..Ada x.xx lagi nak naik x.xx..
saya betul-betul nak sambung belajar..

Awal sem 4, saya mmg dah set target nk dpt 4.0. tp usaha tu tak banyak mana..stress je tinggi mcm KLCC. usahanya sekadar macam pokok buah epal atas bukit belakang rumah. (rumah mana xthu)
selepas exam..tgk result,xdpt 3.83..Alhamdulillah..itu yang terbaik buat saya dalam perkiraan DIA yang Maha Genius. jd..saya nak risau apa kan?

AlBaqarah:216_"Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu, Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui."

Apa yang penting, saya telah berusaha dengan sedaya upaya saya..dan bertawal sepenuh hati setelah berusaha sehabis daya.Percaya n yakin sepenuhnya pada kegeniusan DIA..n everything will be just fine^_^.

dulu..saya tidak seoptimis ini. saya selalu overconfident..kerap jugak depress. begitulah..kalau tak asid, alkali. xpernahnya neutral. Alhamdulillah, dengan pertolongan AlHannan..maka saya mampu jadi seoptimis ini.
tapi..kadang-kadang tu terlampau relax la pulak. kak long slalu kta, "inilah ija yang aku kenal..selambe jek." ehe. get ur eyes on me kak long. i'll b better insyaAllah~ (",)

tapi perkara pokok yang nak saya sampaikan di sini..x semestinya perkara yang kita suka tu..baik untuk kita..n x semestinya perkara yang kita tak suka tu..x baik untuk kita. Sebagai hamba..kita perlu yakin SEPENUHNYA pada DIA yang MEMILIKI kita.

kalo kita imbas kembali..dulu2 masa kita demam. mak nak bagi syrup PCM nih. fuh..cket pnya semangat mak tuang ubat dalam sudu makan..siap pujuk-pujuk lagi..dengan kerisauan yang sama mcm kerisauan bapak nemo masa nemo hilang sebab kita demam banyak hari dah. dah la nangis siang malam. (tapi bukanlah uwek..uwek 24 jam kan..kita reti diam jugak msa dlu2. skrang ni je mulut mcm ada bekalan tenaga 900V,becakap x henti2)
mak tengah nak suap msuk mulut nih...kita buat apa? haa...sini ada variasi cket.

1) ngaaa....telan. selepas 3 saat..UWEKK..muntah. kena mak pulak tuh. ehe. kcian mak. bru mandi td..dh kna muntah.

2) xmau2..xnak2..xsey2..xboh2..nehi2..mowwa2..n mcm lgi la yg seerti dgnnya. kalo kita tahu sebutan xnak dalam 78 bahasa..semua 78 perkataan kita sebut. siap nangis2 lg. mungkin y aktif cket akan mencubit atau memukul mak. (ala..biasalah..pukul2 mnja..ehe.)

3)berlari k rumah macik ina depan rumah. sebab pintu rumah dia terbuka..senang nak masuk. pintu rumah jiran lain tertutup. kunci tak kunci xthu la kn.(eh, ap kaitan?)

4)melakukan serangan torpedo terhadap sudu tersebut dan akhirnya jadilah koko krunch! (syrup pcm tumpah kat lantai..mengenai mak dan bajunya sekali, kusyen, dan kita dgn bju kita.)

5)n byk lg variasi2 lain yg tak dpt sy senaraikn d cni.

6)aaa..telan n diam2. tapi mata dah mcm kolam ikan pak mat..xSEDAPPPP!!!(1% je kot y way gni)

tapi mak pksa jugak. dgn mata y dibesarkan sedikit..suara digarangkan..kita pun tewas. tp ada jugak y xtewas. kalau saya dlu..bertentang mata dgn ubt tu. sejam..2 jam..3 jam..xkesah. taktik sy gtu la. tgk je..x minum n x mkn. lepas kna bebel mkn jugak la..tp mmg lmbt. (mcm la pahit ubt tu berkadar lngsung dgn msa)

haa....ini lah antara variasi reaksi kita.. kenapa kita xnak ubt tu sedangkan itu untuk menymbuhkn kita? SEBAB KITA TAK SUKA UBAT..(xSEDAP) n KITA TAK TAHU UBAT YNG KITA TAK SUKA TU..BAIK UTK KITA. ps2 kenapa mak bagi jugak walaupun kita tak suka..sedangkan mak lah yang paling memahami gelodak hati kita pada masa tu?? KENAPA? KENAPA? why? (eceh..emo pulak..)
sebab..MAK TAHU UBAT YANG KITA TAK SUKA TU...BAIK UTK KITA..BUKAN sebab MAK TAK SAYANG KITA. Sebab KASIH SAYANG yang lebih tggi dr gunung kinabalu n lbih dlm dr jurang mariana la mak bagi kita mkn ubt tu..

siapa setuju angkat kening. xnak angkt kening angkt bibir pun jadila.

haa..tgk..kn ramai setuju tu. inilah analogi kita dgn ALLAH. kita nak epal, Allah bg rezeki oren. ape la oren..masam. xsuka2. sedngkan kita tak tahu..masa tu..bdn kita nk demam dh..berkat oern yg Allah rezekikan tu la bdn kita xjd demam. dpt vitamin c dr citrus. ingt..epal bukan citrus tau.(kelas dietatik pulak dh..). kita Xthu..sdgkn ALLAH TAHU.

okey..dh bagi 2 analogi ni..siapa x clear lg? siapa yg masih rasa kita boleh melancarkan tunjuk perasaan atas apa yg Allah dh bagi? (saya bukanlh kta kita kna terima bulat2 n buat dek..tidak.) mksudnya, kalo sem ni dpt 3.9..kita redha..kita terima. sem depan usaha lagi. (usaha tu merangkumi usaha utk mnjadi hamba y setia, ank y soleh/ solehah, pelajr y besh, shbt y superb, dsb..bukn jd ulat buku semata-mata.)

apa pun y kita terima..itu dh tersurat. kta cuma perlu cri yg tersirat. ingt..Allah TAHU n kita XTAHU.^_^
 be sensible..berusaha sehabis daya then bertwakal sepenuh jiwa.
LIVE WELL OR LIVE HELL..WE CHOOSE(",)

semoga kita mendapat nusrahNYA untuk menjadi yang lebih baik..insyaAllah~

No comments: