ini saya-

In the name of Allah,

saya persembahkan contengan saya. ini contengan, bukan lukisan.

ini tentang saya dan kehidupan.
coret-coret sebuah perjalanan mengenal Tuhan.

ArRahim melihat saya yang menulis, dan anda yang membaca, haa..jangan berani nak buat ikut suka.

hijrah itu superb. tapi sy lambat. tolong saya, bagi tazkirah. orang kata, tolong-menolong amalan mulia.

Semoga nasrullah mengiringi sebuah perjalanan usaha atas iman. usaha anda. usaha saya. usaha kita. dan usaha mereka.

usaha yang tulus mampu tembus hingga ke alam luar kalkulus._32492says

iman is like an airplane. the higher you go up. the smaller things on earth look_imam safi khan says


berjalan. kadang senget. berlari. kadang terjatuh. biar. Allah tahu. daku yakin.

Lilypie Kids Birthday tickers

Jun 18, 2011

sedetik lebih?


Dengan namaNYA yang maha mengasihi
Assalammualaikum_

skang ni jam 12.30 pm. n pada waktu ini..sy masih depan laptop_dengan hati yg bercelaru,minda yg berantakan,case study yg blum siap,tp cadar dh tegang la..ekeke.n byk lg la yg belum nya.. belum itu..belum ini..belum nikah..ups! tersebut pulak. haha. belum jumpa calon. ngeh2.

I'm waiting for my imam to come n fetch me dgn kykinan istikarahnya..
(hubby i yg xthu sape tu..take note okay) <--okey,ini agk over n memalukan. eeja,insaf cket bole x?

okey..okey..back to the point. sedetik lebih. apa ni? haa..ni la tjuk lagu anuar zain yg tebaru aka lagu tema flem hikayat merong mahawangsa. lirik dia ok jugak..very sweet. cuma harapnya jgn ad yg salah parking dgr lagu ni. xpaham..xpaham...
mksdnya: dgr lirik-lirik sweet lagu ni..pstu terbayang la si dia y belum n xpsti lg kita miliki tu. eleh..pura2 xfaham pulak..gewe/cewek/balak/mata air/markha n yg swktu dgnnya la. jom kta cek lirik lagu ni:

Setiap nafas yang dihembus
Setiap degupan jantung
Aku selalu memikirkanmu..

Dalam sedar dibuai angan
Dalam tidur dan khayalan
Aku selalu memikirkanmu

Ternyata ku perlukan cinta dari dirimu sayang
Barulah terasa ku bernyawa..

Kasihku…ku amat mencintai kamu
Kerana kau beri erti hidup
Ku kan terus mencinta sedetik lebih selepas selamanya

Di kala penuh ketakutan dengan badai kehidupan
Ku bersyukur adanya kamu..

Biarlah kehilangan semua yang dimiliki di dunia
Asal masih adanya kamu..

haa..sweet tak sweet? terharu dgr ooo..bukn stakat air mata..air hidung kluar skali nih..
kesweetan (ke'sweet'an) ini hanya layak kita berikan kepada yg sepatutnya..JANGAN SALAH PARKING!
parents..siblings..hasband/wife..soulmate aka bestfriend.
Syaitan ni ad yg dh ad pHD..jd dorg mmg terer la bab-bab mengotorkan hati kita ni. ada jak method bru yg dorg release. paling mudah, ni la..SOAL HATI.
i lap u..u lap me..jom main lap2. fikir-fikirkanlah..
each time we have sumthing s our halwa telinga..b sensible..jgn biar kita kalah dgn syaitan.
(eeja, take note okay)<--sy nasihatkan diri sy jugak.

tapi kan, ad lg 1 point yg nk dkongsi..
JANGAN SIAKAN walau hanya sedetik lebih..
walau hanya sedetik lebih..ada banyak yg boleh berlaku..
cthnya_

12:12:12 = dgr lagu d radio
12:12:13 = "tiada lafaz yang lebih agung"
12:12:14 = "kalimah cintamu yang kutunggu-tunggu" (istighfar ps bc nih)
12:12:15 = "biar jasadku yang menanggung"
12:12:16 = "permainan darimu"
12:12:17 = "relaku pujuk.."

okey..tgk pada detik ke 13 n 14. 'tiada lafaz yang lebih agung kalimah cintamu yg kutunggu-tunggu'.
that particular person tu tuhan ka? boleh bayang tak apa natijah lirik ni kalo kita salah parking? think people,think! (ni bru dalam sedetik..kalo seminit? sejam? sehari?)
subsidi nyawa tu..Allah bagi pinjam..dia yg kita rasa sumber nyawa tu makhluk mcm kita jugak..

JANGANLAH CINTAMU ITU BERLEBIHAN N JANGANLAH MARAHMU ITU MEROSAKKAN..

"pemilik cintaku SELEPAS Allah n rasul" <-- when we love someone,PASTIkan ni. (kalo perempuan)
"pemilik cintaku SELEPAS Allah, Rasul n ibuku <--this is for guys.
eh,ngini? why? qiu? timkaiyya?
sebab..tanggungjawab seorang ank lelaki terhadap ibunya tidak akan selesai shingga si anak tersebut mninggal dunia. <---bakal suami,take note. jgn lebihkan isteri. bakal isteri, take note. awk pn bkl jd ibu jgk nnt.

ni lagi 1 cth..

12:19:10 = jalan-jalan d pekan rabu (TAK pakai stokin nih)
12:19:11 = lalu kedai 1_pakcik 1 nmpak kaki kita
12:19:12 = pakcik 2 n pakcik 3 pun nmpk kaki kita
12:19:13 = abg 1,abg 2, abg 3 n abg 4 pn nmpk kaki kita
12:19:14 = naek eskelate..lagi la ramai abg2 n pkcik2 yg nmpk kaki kita

dalam detik 11 n 12 (sedetik) kita dh dpt dosa tak menutup aurat
dalam detik 13 n 14 (sedetik) kita dapat lg dosa tak tutup aurat
dalam beberapa detik ni..kita dah kumpul beberapa dosa..sedangkan kita boleh ubah jd cmni:

12:19:10 = jalan-jalan d pekan rabu (pakai stokin nih)
12:19:11 = lalu kedai 1_pakcik 1 TAK nmpak kaki kita
12:19:12 = pakcik 2 n pakcik 3 pun TAK nmpk kaki kita
12:19:13 = abg 1,abg 2, abg 3 n abg 4 pn TAK nmpk kaki kita
12:19:14 = naek eskelate..Xda abg2 n pkcik2 yg nmpk kaki kita

dari aspek stokin ni..at least, dalam beberapa detik yg berlalu, kita tak menghimpun dosa..kan?
bila smpai masanya nnt..pahala dan dosa dalam sedetik lebih pun kita kan berkira.. betul nih..i tell u..dia ibarat mcm hujung2 bulan la..1,2 ringgit pn kta ambik kesah.

see? masa ni mmg mahal la nk kata. even a second plays a crucial role in our life. kita boleh dapat dosa atau pahala..dalam hanya sedetik lebih. lebih2 lagi kita dalam dunia medic ni..we can either b a murderer or a hero  in just sedetik lebih.
Mistakes in a second may cost us a lifetime regret (muka serius)
.. walau hanya sedetik lebih. jd, jom hargai masa. jgn lupa wujudnya perkataan SEKARANG selain NANTI. (but i usually choose 'nanti'..T_T.. )

saudara-saudara kita d asia barat kta,MASA ibarat PEDANG. kalo kta xhandle baik2, dia akan TIKAM kta. lepas tu kalo p emergncy,COD (cause of death): diTIKAM oleh MASA..nak?

perkara yg paling jauh adlh masa lepas..we wont even get it back.
Procastination is a waste of time <--sila baca dgn nada yg tegas smbil pakai spek okey.

ini adalah antara pnyakit terkronik yg saya ad. smoga peringatan ini akn dibaca oleh mata sy kmudian dicerna olh otak saya n dijadikan nasihat oleh hati saya yang sering terlupa~

THE POWER OF NOW..try jom^_^

3 comments:

mujahidah said...

Assalamu'alaikum macik..haha..bingung jgk ayt mu ni..haha..mau aku bguling2 sni membca tau..

Nurulwafa said...

wslm..haha..motif?

mujahidah said...

teringat tem kita d sekolah dulu..hehe